E65 LED-rõngad
Foorumi reeglid
Teemad tuleb vormistada korralikult ja informatiivselt!
Teemad tuleb vormistada korralikult ja informatiivselt!
E65 LED-rõngad
Originaalrõngaste asendamine on vastuoluline teema. Mõne arvates on algne hõõglamp kõige ilusam. Ma ei vaidle vastu, aga tahtsin ikkagi proovida. Etteruttavalt ütlen, et viimase lahendusega võib jätta toimima vana hõõglambi ka. Autoks on 2008a E65, kurvituledega ja LM2 mooduliga
Esimene proov, päikese käes:
Ühele tulele oli mingi nipiga veeloik keset klaasi sisse ära kuivanud ja teine oli ka poleerimisest hoolimata 12a vana välimusega. Lisaks põlesid rõngaste pirnid regulaarselt kord aastas läbi ja nende vahetamine eeldas niikuinii esiotsa lammutamist.
Niisiis plaan oli kindlasti klaasid vahetada ja töö käigus otsustada, kas panna led rõngad või jätta vana hõõglamp. Juhul kui tulevad LED-rõngad, siis kodeerida auto päevasõidutulede peale. St, tulete lüliti on A-asendis ja valge ilmaga põlevad ainult rõngad ja auto ise lülitab lähitulede peale valgusanduri järgi. Originaalrõngad on liiga tuhmid, et seda funktsiooni kasutada.
Aliexpressist ostetud tuled olid kirjade järgi just E65-l mõeldud. Siiski põlenuks toiteplokid maha lühikese ajaga kui ma oleks need otse rõngaste hõõglambi asemele ühendanud. Asi on selles, et E65 reguleerib ise tulede toitepinget nii, et need oleks süsteemi pingest sõltumata sama heledusega. E65 teeb PWM-i 50Hz sagedusega ja pildilt on näha, mida see tähendab. LED-i toiteplokk seda ei kannata. Minu auto reguleerib pinge efektiivväärtuse 12V peale, aga seda peaks saama muuta. Miskipärast on hiinlased kasutanud siniseid LED-elemente ja selle katnud kollase silikooniga, et saada külm valge valgus.
Rõnga toitepinge töötava mootoriga:
Tegin RC-filtri vahele, mis silub pulseeriva pinge. Selleks simuleerisin filtrit eelnevalt arvutis ja katse-eksituse meetodil valisin sobivad komponendid. Takisti ja diood on igaks juhuks. Takistid piiravad kondensaatorite laadimisvoolu igaks juhuks ja diood välistab kondensaatorite tühjenemise mingi võõra tarbija poolt (kui seal süsteemis on mõni asi veel sama juhtme küljes, seda ma ei tea). 24-oomine takisti on kahe rõnga ekvivalent.
FIltri simulatsioon:
Esistange eemaldamise õpetus on Youtubes olemas, nii et seda kordama ei hakka. Tule klaaside eemaldamiseks soovitati kuumapuhurit, ahjus kuumutamist või klaaside lõikamist. Ma proovisin kuumapuhuriga ja saunalaval 90-kraadiga pool tundi, aga see liim ei muutunud pehmeks. Vb 2008a autol kasutati mingit eriti kuumakindlat segu. Jäi üle ainult lõikamine või jootekolviga sulatamine. Kasutasin minifreesi ja u poole tunniga sai ühe tule ring tehtud. Tuleb ettevaatlik olla, et freesiga liiga sügavalt ei lõika ja suunatule sisemist läbipaistvat plastikut ei kahjusta.
Hoopis tüütum oli eemaldada tule külge jäänud klaasi osa. Selle lõikasin freesiga u 4cm juppideks ja tangidega kangutasin korpuse küljest lahti. Võttis rohkem aega kui esialgne lõikamine. Minifrees oli 45W juhtmega toiteploki külge käiv. Akuga tööriist jääb siin nõrgaks.
Soovitan kohe proovida uut klaasi ja puhastada vana liimi vähemalt nii palju korpuse küljest, et uus klaas hästi ette istuks.
Soovitan lambi sisu katsuda ainult kummikinnastega. Mina seda ei teinud ja läikiva osa peale jäid sõrmejäljed, mida on raske eemaldada. Lisaks eemaldamisel kriipis pehme lapp seda pinda.
Edasi paistis kõik lihtne – kinnitada rõngad ja nende toiteplokid ja ongi valmis. Tegelikult nüüd läks keeruliseks. Kõigepealt eemaldasin originaalrõngad ja siis selgus, et LED-e pole millegi külge fikseerida. Panin törtsu kuuma liimi üles ja alla ning rõnga sellega kinni. Nii jäid rõngad kõõrdi vaatama ja ma ei usaldanud kuuma liimi ka lõpuni. Äkki päikese käes muutub pehmeks ja silmad vajuvad jälle kõõrdi, kui ma need ka praegu otseks panen.
Originaalrõngad:
Järgmine mõte oli liimida need originaalrõngaste peale, siis vähemalt on suund õige. Tegin ka selle variandi ära ja tulemus on all pildil näha. Valgusvoog oli ilus, aga lähedalt ja eriti küljelt seda liimitööd vaadata oli kole.
LED-rõngas originaalrõnga peal:
LED-rõngas originaalrõnga peal koos ksenooniga:
Järgmisel hommikul tuli geniaalne mõte – võtta LED-rõngaste seest LED osa välja ja liimida see hoopis originaalrõngaste taha. Nii saab jätta rõngad alles ja need on ka täiesti kasutatavad algsel kujul. Õnneks tuli kuum liim rõngaste pealt kergelt maha ja LED-i eemaldamine korpusest oli ka lihtne, sest hiinlased polnud raatsinud liimi selle peale kulutada. Suurema rõnga liimiiseks tuli musta plastikut natuke lõigata, muidu ei mahunud rõnga otsad ära. Rõnga otsasid ühendav plastik tuli samuti ära lõigata.
Tulemus lähedalt vaadates jäi parem, aga valgusvoog jällegi kahetisi emotsioone tekitav. Nimelt originaalrõngas murrab valgust kuidagi eriliselt. Sõltuvalt vaataja asukohast, tundub koguaeg, et mingi osa rõngast on kustunud. Fotodelt see välja ei tule. Valgusvoog oli ka natuke nõrgem, aga pigem see mulle isegi meeldis.
Elektriliselt ühendus LED-rõngaste toiteplokk originaalpirni juhtme külge. Kui jätta vana pirn sisse ja teha ühendus nii, et see on näiteks ksenooni august ligipääsetav, siis saab hõõgpirni ja LED-rõnga ümber ühendada tuld eemaldamata. St hakata taas vana hõõguvat rõngast kasutama kui LED ikkagi ei meeldi.
Lõpptulemus jäi selline:
Esimene proov, päikese käes:
Ühele tulele oli mingi nipiga veeloik keset klaasi sisse ära kuivanud ja teine oli ka poleerimisest hoolimata 12a vana välimusega. Lisaks põlesid rõngaste pirnid regulaarselt kord aastas läbi ja nende vahetamine eeldas niikuinii esiotsa lammutamist.
Niisiis plaan oli kindlasti klaasid vahetada ja töö käigus otsustada, kas panna led rõngad või jätta vana hõõglamp. Juhul kui tulevad LED-rõngad, siis kodeerida auto päevasõidutulede peale. St, tulete lüliti on A-asendis ja valge ilmaga põlevad ainult rõngad ja auto ise lülitab lähitulede peale valgusanduri järgi. Originaalrõngad on liiga tuhmid, et seda funktsiooni kasutada.
Aliexpressist ostetud tuled olid kirjade järgi just E65-l mõeldud. Siiski põlenuks toiteplokid maha lühikese ajaga kui ma oleks need otse rõngaste hõõglambi asemele ühendanud. Asi on selles, et E65 reguleerib ise tulede toitepinget nii, et need oleks süsteemi pingest sõltumata sama heledusega. E65 teeb PWM-i 50Hz sagedusega ja pildilt on näha, mida see tähendab. LED-i toiteplokk seda ei kannata. Minu auto reguleerib pinge efektiivväärtuse 12V peale, aga seda peaks saama muuta. Miskipärast on hiinlased kasutanud siniseid LED-elemente ja selle katnud kollase silikooniga, et saada külm valge valgus.
Rõnga toitepinge töötava mootoriga:
Tegin RC-filtri vahele, mis silub pulseeriva pinge. Selleks simuleerisin filtrit eelnevalt arvutis ja katse-eksituse meetodil valisin sobivad komponendid. Takisti ja diood on igaks juhuks. Takistid piiravad kondensaatorite laadimisvoolu igaks juhuks ja diood välistab kondensaatorite tühjenemise mingi võõra tarbija poolt (kui seal süsteemis on mõni asi veel sama juhtme küljes, seda ma ei tea). 24-oomine takisti on kahe rõnga ekvivalent.
FIltri simulatsioon:
Esistange eemaldamise õpetus on Youtubes olemas, nii et seda kordama ei hakka. Tule klaaside eemaldamiseks soovitati kuumapuhurit, ahjus kuumutamist või klaaside lõikamist. Ma proovisin kuumapuhuriga ja saunalaval 90-kraadiga pool tundi, aga see liim ei muutunud pehmeks. Vb 2008a autol kasutati mingit eriti kuumakindlat segu. Jäi üle ainult lõikamine või jootekolviga sulatamine. Kasutasin minifreesi ja u poole tunniga sai ühe tule ring tehtud. Tuleb ettevaatlik olla, et freesiga liiga sügavalt ei lõika ja suunatule sisemist läbipaistvat plastikut ei kahjusta.
Hoopis tüütum oli eemaldada tule külge jäänud klaasi osa. Selle lõikasin freesiga u 4cm juppideks ja tangidega kangutasin korpuse küljest lahti. Võttis rohkem aega kui esialgne lõikamine. Minifrees oli 45W juhtmega toiteploki külge käiv. Akuga tööriist jääb siin nõrgaks.
Soovitan kohe proovida uut klaasi ja puhastada vana liimi vähemalt nii palju korpuse küljest, et uus klaas hästi ette istuks.
Soovitan lambi sisu katsuda ainult kummikinnastega. Mina seda ei teinud ja läikiva osa peale jäid sõrmejäljed, mida on raske eemaldada. Lisaks eemaldamisel kriipis pehme lapp seda pinda.
Edasi paistis kõik lihtne – kinnitada rõngad ja nende toiteplokid ja ongi valmis. Tegelikult nüüd läks keeruliseks. Kõigepealt eemaldasin originaalrõngad ja siis selgus, et LED-e pole millegi külge fikseerida. Panin törtsu kuuma liimi üles ja alla ning rõnga sellega kinni. Nii jäid rõngad kõõrdi vaatama ja ma ei usaldanud kuuma liimi ka lõpuni. Äkki päikese käes muutub pehmeks ja silmad vajuvad jälle kõõrdi, kui ma need ka praegu otseks panen.
Originaalrõngad:
Järgmine mõte oli liimida need originaalrõngaste peale, siis vähemalt on suund õige. Tegin ka selle variandi ära ja tulemus on all pildil näha. Valgusvoog oli ilus, aga lähedalt ja eriti küljelt seda liimitööd vaadata oli kole.
LED-rõngas originaalrõnga peal:
LED-rõngas originaalrõnga peal koos ksenooniga:
Järgmisel hommikul tuli geniaalne mõte – võtta LED-rõngaste seest LED osa välja ja liimida see hoopis originaalrõngaste taha. Nii saab jätta rõngad alles ja need on ka täiesti kasutatavad algsel kujul. Õnneks tuli kuum liim rõngaste pealt kergelt maha ja LED-i eemaldamine korpusest oli ka lihtne, sest hiinlased polnud raatsinud liimi selle peale kulutada. Suurema rõnga liimiiseks tuli musta plastikut natuke lõigata, muidu ei mahunud rõnga otsad ära. Rõnga otsasid ühendav plastik tuli samuti ära lõigata.
Tulemus lähedalt vaadates jäi parem, aga valgusvoog jällegi kahetisi emotsioone tekitav. Nimelt originaalrõngas murrab valgust kuidagi eriliselt. Sõltuvalt vaataja asukohast, tundub koguaeg, et mingi osa rõngast on kustunud. Fotodelt see välja ei tule. Valgusvoog oli ka natuke nõrgem, aga pigem see mulle isegi meeldis.
Elektriliselt ühendus LED-rõngaste toiteplokk originaalpirni juhtme külge. Kui jätta vana pirn sisse ja teha ühendus nii, et see on näiteks ksenooni august ligipääsetav, siis saab hõõgpirni ja LED-rõnga ümber ühendada tuld eemaldamata. St hakata taas vana hõõguvat rõngast kasutama kui LED ikkagi ei meeldi.
Lõpptulemus jäi selline:
- killer666
- Huviline
- Postitusi: 1191
- Liitunud: 16.02.2006 09:19 53
- Peamine sõiduk: BMW 525tdsa t
- Asukoht: idavirumaa
Re: E65 LED-rõngad
Kui tuli lahti siis mõistlik projektorid ka üle vaadata .
530>525>535>325e>318>320>528i>318>528>318>520>318>535>325>316>316>524>318>316>524>524>524>316>520it>318>524>525dsat>520>318>525tdst>316>525tds>528>525tdsa
- Silver88
- Huviline
- Postitusi: 1699
- Liitunud: 05.09.2010 22:56 34
- Peamine sõiduk: X5 3.0sd 08’ /E91 320dA 06'
- Telefon: 56642342
- Asukoht: Tallinn
- Kontakt:
Re: E65 LED-rõngad
Eriti huvitav teema. Ka nats elektroonika skeeme ja asju sees.
Mitme Hz peale teoreetilise täituvusteguri said? Tundub ca 300Hz peale.
Ei saa aru, miks arvad et orginaaltoiteplokile sääne 50Hz poleks meeldind?
Ja räägi mis ossi kasutad?
Mitme Hz peale teoreetilise täituvusteguri said? Tundub ca 300Hz peale.
Ei saa aru, miks arvad et orginaaltoiteplokile sääne 50Hz poleks meeldind?
Ja räägi mis ossi kasutad?
Re: E65 LED-rõngad
Kui sa täituvusteguri mingi teise sõnaga ütled, siis ehk oskan vastata. Filtri sobivuse kriteerium oli see, et max sisendpingega (16V, talvine generaatori pinge) kui PWM-i madal osa on pikim, ei kuku LED-toiteploki sisendpinge alla 9V, sest toiteplokk reguleeris LED-i pinge u 8V peale. Seega ei hakka rõngad vilkuma. 50Hz võib mõne silma jaoks näha olla kui silmi pööritada. Otse vaadates ei ole näha.
Orignaaltoiteplokk oli nii väike, et ma kahtlen, kas seal sisendis mingi summutusfilter on. Kui seal on ainult keraamiline kondensaator, siis pikkade juhtmete induktiivsuse tõttu võib sisselülitamise hetkel tekkida sinna pingeimpulss, mis on 2x suurem sisendpingest. Ehk siis näiteks 25V. Kui hiinalased sinna panidki juhtumisi 25V kondensaatori, siis see vaikselt sureb ära seal, sest sisselülitamisi toimub 50x sekundis. Teiseks ei pruugi selle selle konde mahtuvus olla piisav jällegi ja hakkab seal igasugu soovimatuid võnkumisi toimuma. Parem kindla peale välja minna ja teha oma filter kõige selle jama ette.
Oss oli Picoscope firmalt, aga vahet pole, kõik peaks sama tulemuse andma.
Projektorid jah plaan ka ära vahetada ja sinakaslilla rõngaste valgus mahedamaks teha.
Orignaaltoiteplokk oli nii väike, et ma kahtlen, kas seal sisendis mingi summutusfilter on. Kui seal on ainult keraamiline kondensaator, siis pikkade juhtmete induktiivsuse tõttu võib sisselülitamise hetkel tekkida sinna pingeimpulss, mis on 2x suurem sisendpingest. Ehk siis näiteks 25V. Kui hiinalased sinna panidki juhtumisi 25V kondensaatori, siis see vaikselt sureb ära seal, sest sisselülitamisi toimub 50x sekundis. Teiseks ei pruugi selle selle konde mahtuvus olla piisav jällegi ja hakkab seal igasugu soovimatuid võnkumisi toimuma. Parem kindla peale välja minna ja teha oma filter kõige selle jama ette.
Oss oli Picoscope firmalt, aga vahet pole, kõik peaks sama tulemuse andma.
Projektorid jah plaan ka ära vahetada ja sinakaslilla rõngaste valgus mahedamaks teha.
Re: E65 LED-rõngad
Otsustasin ise rõngad teha ja valida ilusama värvi.
Sinine on liiga sinine, valge on liiga tavaline, aga kollakasvalge tundub just see õige.
Enda tehtud rõngad koos konstantse voolu draiveriga.
Sinine on liiga sinine, valge on liiga tavaline, aga kollakasvalge tundub just see õige.
Enda tehtud rõngad koos konstantse voolu draiveriga.
Re: E65 LED-rõngad
Tundub, et töötad ühes neist kahest ettevõttest, kes Eestis trükkplaate toodavad
Priit
540iX 240kW/450Nm, aga ikka pooled silindrid puudu!
540iX 240kW/450Nm, aga ikka pooled silindrid puudu!
Re: E65 LED-rõngad
Trükiplaate saab toote küll, mitut moodi.
Jätkulugu rõngastele. Kuna niikuinii tahtsin sinised rõngad kollakasvalgete vastu vahetada, siis võtsin ühtlasi ette ka ksenooni reflektorid. Veelkord ütlen, et kes iganes tahab sama asja järgi teha, siis mitte katsuda läikivaid plastikdetaile palja käega. Neid ei saa pärast enam puhtaks sõrmejälgedest ja läige pudeneb pealt maha kui lapiga puudutada.
Kokkuvõte reflektori vahetusest: Kurvitulede puhul ei sobi uued üks-ühele. Tuleb luupi hoidev rõngas vana reflektori küljest lahti puurida ja uuele puurida selle jaoks avad. Lisaks näksida tangidega natuke musta plastikut kruvi peade mahutamiseks. Panin vanasse hoidikusse uue läätse, mis oli tunduvalt läbipaistvam. Siiski tagantjärgi tarkusena oleks piisanud ka kui pirni avast kohev tolmuhari sisse pista ja reflektori ja läätse pealt tolm maha keerutada. 80% tulemuset 1% vaevaga. Viimasel pildil on nähe vana reflektori tolmu sisse sõrmega tõmmatud jälg.
Udutulede vahetamine oli lihtne ja tulemus märgatav. Selle töö ainus mõte oligi ilusamad klaasid ette saada:
Jätkulugu rõngastele. Kuna niikuinii tahtsin sinised rõngad kollakasvalgete vastu vahetada, siis võtsin ühtlasi ette ka ksenooni reflektorid. Veelkord ütlen, et kes iganes tahab sama asja järgi teha, siis mitte katsuda läikivaid plastikdetaile palja käega. Neid ei saa pärast enam puhtaks sõrmejälgedest ja läige pudeneb pealt maha kui lapiga puudutada.
Kokkuvõte reflektori vahetusest: Kurvitulede puhul ei sobi uued üks-ühele. Tuleb luupi hoidev rõngas vana reflektori küljest lahti puurida ja uuele puurida selle jaoks avad. Lisaks näksida tangidega natuke musta plastikut kruvi peade mahutamiseks. Panin vanasse hoidikusse uue läätse, mis oli tunduvalt läbipaistvam. Siiski tagantjärgi tarkusena oleks piisanud ka kui pirni avast kohev tolmuhari sisse pista ja reflektori ja läätse pealt tolm maha keerutada. 80% tulemuset 1% vaevaga. Viimasel pildil on nähe vana reflektori tolmu sisse sõrmega tõmmatud jälg.
Udutulede vahetamine oli lihtne ja tulemus märgatav. Selle töö ainus mõte oligi ilusamad klaasid ette saada:
Re: E65 LED-rõngad
Kui nii palju vaeva juba nägid, siis kas poleks olnud lihtsam värvilised ledid aretada ?
If something's hard to do, then it's not worth doing! - Homer Simpson
Re: E65 LED-rõngad
RGB valge valgus on teistsuguse spektriga ja selle peegeldus erineb loomulikust valgest. Nagu ka mu esimesed hiina valged rõngad, mis akende ja autode pealt peegeldades olid lillad.
Hetkel on selline ja mulle meeldib. Ei ole liiga kollane ega liiga igav valge:
Hetkel on selline ja mulle meeldib. Ei ole liiga kollane ega liiga igav valge: